MASTERKLAS

Predavač: Robert Zuber
Vreme i mesto održavanja:
2. novembar, 13.00 č, Dom omladine Beograda, hol ispred sale Amerikana


Zašto se izgubio istraživački dokumentarac?

Aktuelni događaji su dugo bili perjanica istraživačkog novinarstva, kao i istraživačkog dokumentarca. Pojavom lažnih vesti rasla je potreba za ovim žanrom. On nikada nije bio samo televizijski, već i uspešan festivalski materijal koji je, pored informativne, imao i filmsku, umetničku i produkcijsku vrednost. Neretko bi neki od poznatih „temeljnih“ aktuelnih dokumentarnih filmova stekli svoju vidljivost upravo kroz festivalske nagrade (npr. Varalica – Sundance Film Festival) ili, čak, nominacije za Oskara (Navaljni, Zero Days, Neprijatna istina), pa bi se na televizijskim kanalima emitovali samo kao nagrađivani filmovi. Upravo zato projekti poput britanskog Bellingcat, koji imaju sve veću publiku, ne iznenađuju.

 

Međutim, kada je reč o proizvodnji na prostoru bivše Jugoslavije, ali i u većem delu istočne postkomunističke Evrope, čini se da aktuelni događaji nemaju svoj prostor. Javne televizije gotovo nikada same ne proizvode takve sadržaje, a izbegavaju i na konkursima da ih prihvate u vidu produkcije ili koprodukcije, odnosno, eventualnog otkupa prava. Štaviše, čak i kada autori i produkcija uprkos tome uspeju da proizvedu ovakav dokumentarac i izazovu reakciju javnosti, iste te televizije izbegavaju da emituju taj film u svom programu. Istovremeno, selektori festivalskih programa svoj fokus i prioritet daju takozvanom kreativnom dokumentarcu, pa autori aktuelnog žanra imaju sve manje distributivnog prostora za prikazivanje svojih istraživačkih filmova.

Skoro dvadeset godina takvog trenda dovelo je do sve slabije motivacije autora da se bave istraživanjem aktuelnih događaja kroz dokumentarni film. Uz samo nekoliko veoma važnih i značajnih izuzetaka u regionu, dokumentarni naslovi ovog žanra su prava retkost.

Necenjeni od filmske industrije, proređeni iz festivalskih selekcija, prognani sa javne televizije, kakvu perspektivu imaju aktuelni događaji i kakva se motivacija nudi autorima da se danas bave ovim žanrom?

O PREDAVAČU

Robert Tomić Zuber rođen je u Puli 1976. Diplomirao je sociologiju, a poslednjih dvadeset godina radio je kao novinar i urednik u hrvatskoj štampi, na radiju i televiziji, kao i za međunarodne medije (BBC).

 

Za svoj rad dobio je dve nagrade Hrvatskog novinarskog društva. Tokom protekle decenije režirao je četiri dugometražna dokumentarna filma: Na stanici u Puli (2001), Slučajni sin (2008), Mila traži Senidu (2010) – nagrađen nagradom za ljudska prava na Filmskom Festivalu u Sarajevu i Život od milion dolara ( 2017).

 

Od 2013. do 2016. bio je voditelj dokumentarne produkcije Hrvatske nacionalne televizije. Danas radi kao frilenser, vlasnik je produkcijske kuće „TOROlab“ i predavač na zagrebačkom fakultetu Vern. Osnivač je i direktor RAFF – Rab Film Festivala u Hrvatskoj.