NOĆ
„Kad god pokušam da komuniciram, ljubav nestaje.“
Na ovaj način se mlada Valentina poverava sredovečnom Đovaniju tokom večere – i tih sedam reči (možda čak samo poslednje dve) služe da sažmu Noć, drugi deo Antonioniove takozvane „trilogije nesaopštivosti“, obrubljen filmovima Avantura i Pomračenje.
Film prikazuje krizu bračnog para, odražavajući modernističke strepnje u vreme smrti i zaborava. Obuhvatajući dan i noć u životu intelektualca i pisca Đovanija i njegove žene Lidije, počinje njihovom posetom prijatelju koji je na samrti u klinici. Kako popodne prerasta u veče, njih dvoje se ponovo sastaju i odlaze u noćni klub, gde je Đovani previše zauzet posmatranjem burleskne tačke kako bi obratio pažnju na Lidijine pokušaje da uspostavi komunikaciju. Kako zora sviće, zatičemo bračni par nekako i dalje skupa, dok pokušavaju da reše svoje teškoće.
Mikelanđelu Antonioniju (1912–2017) pripisuje se definisanje modernog umetničkog filma. Kao najveći doprinos njegovog filmskog sveta najčešće se navode upečatljivi opisi jedinstvene vrste posleratne mlaksalosti koja je bila svepristuna u preobraženom životu i navikama italijanske srednje i više klase. Otkrivanjem dubokih tehnoloških, političkih i psiholoških promena u svetu rada u Italiji po završetku Drugog svetskog rata, odlučio je da istraži ambigvitete iznenada otuđenog i dislociranog društva. Njegova najpoznatija dela su Avantura (1960), Uvećanje (1966), Profesija: reporter (1975) i Prijateljice (1955).
Golden Berlin Bear, Berlin International Film Festival 1961
Best Director, David di Donatello Awards 1961
Best Director; Best Supporting Actress, Italian National Syndicate of Film Journalists 1962
Jussi Awards 1962
Cahiers du Cinéma 1961
NOĆ (igr.)
Reditelj: Michelangelo Antonioni
Zemlja: Italija, Francuska
Godina: 1961.
Trajanje: 122’
Jezik: italijanski, engleski, francuski
Uloge: Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Monica Vitti
Produkcija: Nepi Film, Sofitedip, Silver Films
_____________________________
PROGRAMSKA LINIJA: MONIKA VITI TRIBUTE